W monografii interakcja jest ujmowana w kategoriach działania komunikacyjnego w odniesieniu do teorii Jürgena Habermasa. Opisano interakcję komunikacyjną w rozmowie dziecka z chorobą przewlekłą i osoby dorosłej na tle odmiennych kontekstów środowiskowych szkoły: w placówce leczniczej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi. Przybliżono procesy współuczestniczenia dzieci z chorobą przewlekłą w uniwersum interakcji komunikacyjnej z osobą dorosłą w rozmowie zorientowanej na porozumienie.
Książka przedstawia dzieje poglądów na temat edukacji etycznej i wychowania moralnego w Polsce od pocz. XV aż po połowę XX w. w ich złożonej strukturze problemowej oraz w kontekście ówczesnych wydarzeń intelektualnych, kulturowych i społecznych.
Lektura dorobku czołowych przedstawicieli polskiej myśli humanistycznej przekonuje, że warto sięgać do tych faktów naszej historii, aby poznać myślenie danej epoki, uzyskać wiedzę o ówczesnych poglądach i ich przeobrażeniach oraz skorzystać z doświadczeń…
Książka jest efektem pracy naukowo-dydaktycznej Autorki w Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak też jej wieloletnich doświadczeń w kierowaniu instytucjami edukacyjnymi oraz oświatą na poziomie lokalnym. Autorka podjęła się trudnego zadania zrozumienia mało dotąd zdiagnozowanego zjawiska kształtowania lokalnych systemów oświatowych. Zaprezentowane analizy z sześciu gmin działających w odmiennych kontekstach lokalnych mają duże walory naukowe, wyznaczają kierunki rozwoju oświaty samorządowej.
Książka jest wynikiem wieloletnich zainteresowań Europą Środkowo-Wschodnią, w tym tematyką narodową tej części kontynentu w okresie formowania się jej nowoczesnych, zideologizowanych wspólnot na poziomie makro. Autor w ciekawy sposób ukazuje złożoność problemu, zwłaszcza w kontekście wydarzeń rozgrywających się w Ukrainie, gdy często widzimy tendencję do uproszczenia zagadnienia oraz ferowania opinii niemających potwierdzenia w rzeczywistości i nieopartych na rzetelnych badaniach naukowych.