Znajomość języka polskiego

Studia w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej prowadzone są w języku polskim, dlatego też osoby nieposiadające obywatelstwa RP muszą wykazać się znajomością języka polskiego na poziomie co najmniej B1 potwierdzonym odpowiednim zaświadczeniem, dyplomem lub certyfikatem. Jednocześnie warto podkreślić, że posiadanie Karty Polaka nie stanowi potwierdzenia znajomości języka polskiego na ww. poziomie.

 

Honorujemy następujące dokumenty potwierdzające znajomość języka polskiego:

  • Świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia prowadzone były w języku polskim lub posiadanie polskiego świadectwa dojrzałości;
  • Dyplom / zaświadczenie o ukończeniu rocznego kursu przygotowującego do podjęcia studiów wyższych w języku polskim - link do strony;
  • Certyfikat znajomości języka polskiego wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego - link do strony
  • Dyplom ukończenia studiów wyższych na polskiej uczelni, które prowadzone były w języku polskim.

W przypadku nieposiadania żadnego z powyższych, stopień znajomości języka polskiego zostanie zweryfikowany poprzez egzamin wewnętrzny, który odbędzie się jeszcze przed zakończeniem procesu rekrutacji. Niezdanie egzaminu uniemożliwi podjęcie studiów na Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Części składowe egzaminu związane są z:

  • rozumieniem tekstów pisanych

w tej części egzaminu zdający czytają teksty. Zadanie polega na uważnej lekturze tekstów (teksty jednozdaniowe, akapity, dłuższe teksty) i zaznaczeniu, bądź udzieleniu właściwej odpowiedzi na pytania dotyczące każdego z nich. Zadania sprawdzają ogólne i selektywne rozumienie tekstów oraz umiejętności praktycznego użycia poprawnych form gramatycznych, dlatego też zadania mają najczęściej formę krótkich tekstów, które stanowią logiczną całość.

  • budowaniem wypowiedzi pisemnej

zadaniem zdających jest wybór jednego z zestawów zadań i napisanie tekstów, zgodnie z poleceniem. Tematy są tak sformułowane, aby nie wymagały wiedzy specjalistycznej. Celem tej części egzaminu jest sprawdzenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej, a niebadanie wiedzy zdających na określony temat.

  • prowadzeniem rozmowy

w tej części egzaminu zadaniem zdającego jest stworzenie wypowiedzi ustnej odnoszące się do zalecanych tekstów. Zdający losują jeden z trzech zestawów, z których każdy składa się z dwóch lub trzech zadań, a następnie odpowiadają na pytania członków komisji.


Rekomendowane teksty, które będą wykorzystane w czasie egzaminu z języka polskiego to:
Maria Grzegorzewska, Listy do Młodego Nauczyciela, 2021; Cykl I, Listy 2 i 9; Cykl II, List 5; Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, 2019; (Rozdziały: 1, 17, 21) oraz Przemowa noblowska Olgi Tokarczuk, 2018.