Stanowisko: adiunkt
Instytut: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Jednostka : Zakład Resocjalizacji, Kryminologii i Badań w obszarze Praw Człowieka
 
 
Kontakt
E-mail: hiwanicki[at]aps.edu.pl
Telefon: 22 589-36-00 wew. 3515
Główne obszary badawcze
- pedagogika resocjalizacyjna, zastosowanie metod twórczej resocjalizacji w pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie, przestępczość nieletnich, pedagogika penitencjarna, współczesne patologie społeczne, współczesne społeczno-środowiskowe zagrożenia dzieci i młodzieży, profilaktyka zagrożeń społecznych
 
Publikacje, konferencje, wydarzenia
Biogram
- 
                                
Kariera naukowa:
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie (2003)
magister pedagogiki specjalnej, specjalność: resocjalizacja społecznie nieprzystosowanych, Wydział Rewalidacji i Resocjalizacji, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej w Warszawie im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie (1995)
licencjonowany terapeuta-praktyk Sztuki Neurolingwistycznego Programowania. Ukończony kurs psychoterapeutyczny NLP (neurolinguistic programming) i uzyskanie certyfikatu zaświadczającego posiadanie umiejętności i biegłości w sztuce NLP, z zakresu tworzenia map mentalnych, komunikacji, medytacji, negocjacji, wydany przez Ośrodek Psychoterapeutyczny NLP „ALEF” (1997)
ukończony kurs z zakresu: Zarządzania oświatą w placówkach szkolnictwa masowego i specjalnego, Kolegium Kształcenia Zawodowego T.P.D. i Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (2006)
posiadane uprawnienia do zatrudnienia w charakterze KIEROWNIKA w placówkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży (2011)
Najważniejsze publikacje:
Iwanicki H., Janda M. J. (2023). "Socjalizacja i resocjalizacja razem" jako nowatorski program readaptacyjny służący kształtowaniu społecznie pożądanych postaw skazanych. Forum Pedagogiczne, 13(1), 213-224
Iwanicki, H. Lacek A. (2021). Postawy rodziców dzieci o prawidłowym rozwoju wobec systemu kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szkoła Specjalna, LXXXII (5), 387 - 398.
Iwanicki, H. (2019). Wolontariat – szansą na rehabilitację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 585(10), 3-14.
Iwanicki, H. (2015). Stosowanie środków leczniczo-wychowawczych, psychokorekcyjnych i odwykowych wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności na podstawie danych CZSW. Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, 14(7), 109-120.
Iwanicki, H. (2015). Rola turystyki i survivalu w resocjalizacji młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 541(6), 27-30.
Iwanicki, H. (2013). Współczesne problemy w resocjalizacji nieletnich przebywających w zakładach poprawczych. W: Marzec-Holka, K., Głowik, T., Bilska, E. i Iwanicki, H. (red.). Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności (s. 40-61). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Marzec-Holka, K., Głowik, T., Bilska, E., Iwanicki, H. (red.) (2012). Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Iwanicki, H. (2010). Zasady nauczania w procesie kształcenia osób dorosłych odbywających karę pozbawienia wolności. Szkoła Specjalna, 3(254), 165-175.
Iwanicki, H. (2009). Rola pomocy postpenitencjarnej w readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności. W: Fidelus, A. (red.), W stronę readaptacji społecznej (s. 65-78). Piotrków Trybunalski: NWP.
Iwanicki, H. (2008). Zagrożenie nieprzystosowaniem społecznym w środowisku szkolnym oraz sposoby jego zapobiegania. Szkoła Specjalna, 4(246), 299-303.
Iwanicki, H. (2007). Możliwości praktyczne edukacji uczniów szkół przywięziennych. Szkoła Specjalna, 1, 50-54.
Iwanicki, H. (2004). Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego, Szkoła Specjalna, 1, 26-31.
Projekty badawcze:
od 2020 roku do obecnie: Analiza głównych czynników zakłócających przebieg procesu resocjalizacji nieletnich przebywających w zakładach poprawczych i okręgowych ośrodkach wychowawczych w opinii kadry wychowawczej oraz podopiecznych
współorganizator badań i współautor raportu pt. „Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu. W poszukiwaniu modelowych rozwiązań diagnostyczno-profilaktycznych” opracowanego dla Kuratorium Oświaty w Warszawie, Biura Polityki Społecznej Miasta Stołecznego Warszawy oraz Pedagogium Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie (30 listopada 2004 r.).
Pełnione funkcje:
(2011 - 2020) Koordynator Ośrodka Studiów Podyplomowych i Kursów Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
były członek Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
były członek Rady Wydziału Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
były wieloletni opiekun Koła Naukowego Resocjalizacji APS
opiekun praktyk studenckich
doradca studentów
Najważniejsze osiągnięcia:
Nadanie przez Ministra Edukacji Narodowej Medalu Komisji Edukacji Narodowej (2018)
Odznaczenie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi (2024)
Ustanowienie przez Prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie biegłym Sądowym przy Sądzie Okręgowym w Warszawie w dziedzinie pedagogiki – resocjalizacji (od 2022 roku do obecnie)
 
 EN